Missie: |
Waar staat de praktijk voor? |
Visie: |
Waar gaat de praktijk voor? |
Strategie: |
Hoe wordt de missie en visie praktijk? |
• |
Een missie is tijdloos en is op elk moment concreet toe te passen. |
• |
Een missie staat niet voortdurend ter discussie. |
• |
Een missie geeft antwoord op de vraag: Waarom doen wij wat we doen? |
• |
De inwoners van de periferie van de Noordoostpolder heeft behoefte aan een
eerste aanspreekpunt voor gezondheidszorg en medicijnuitgifte dicht bij huis,
in de perifere dorpen. |
• |
Een gezondheidszorg waarbij het eerste bedrijfsdoel is gedrevenheid om zijn
kennis en kunde in te zetten ten voordele van de patiënt. |
• |
Een klein bedrijf is kwetsbaar. |
• |
Deze vorm van zorg borgen voor de toekomst. |
• |
Een visie is een consistente blik op de toekomst en geeft de gewenste situatie aan. Een pleister plakken kan iedereen. Het gaat om de kus die er achter aan komt! |
• |
Lokale gezondheidszorg met geïntegreerde huisarts en apotheek- c.q. medicatievoorzienings- zorg dicht bij de patiënt, in
de perifere dorpen van de Noordoostpolder en centraal in de huisartsenpost te Emmeloord tijdens de avond, nacht, weekenden
en feestdagen. Het verzorgingsgebied van Apotheek Huisarts Nagele in de Noordoostpolder is Nagele, Tollebeek en omstreken tot maximaal 15 minuten van de praktijk. Dit doet we al sinds 1957. |
• |
Deze zorg in de periferie in de NOP in stand houden. |
• |
Een gezondheidszorg waarbij het eerste bedrijfsdoel de gedrevenheid is onze kennis en kunde in te zetten ten voordele van de
patiënt. Er is daarbij een verschil tussen cliënt en patiënt. Een cliënt is iemand die betaalt en bepaalt, waar geldt voor
wat hoort wat. De kennis wordt ingezet ten voordele van jezelf. Daar is eigen winstbejag de drijfveer. Een patiënt is iemand
die in een afhankelijke positie zit en niet kan bepalen. In het woord patiënt zit het woord patience, geduld. Daar geldt dat
de kennis en de kunde wordt ingezet ten voordele van de ander. Daar is andermans winstbejag/voordeel de drijfveer. |
• |
De eed van Hippocates en de 8 KiND-dimensies vormen hierbij de kernwaarden van de huisartspraktijk en apotheek. Voor de eed, althans de moderne verwoording, kunt u het volgende raadplegen: KNMG-publicatie Nederlandse artseneed, inclusief Eed van Hippocrates / Verklaring van Genève Voor de 8 KiND-dimensies verwijzen we naar onze eigen website. Geneeskunst is een roeping. Genezen betekent het creëren van een situatie met geen- nee-s: Genezen is de nee weg nemen bij een patiënt. De nee moet een ja worden om verder te kunnen. Dit verder kunnen is in een context van totaliteit, holistisch, binnen de context van de patiënt en diens omgeving. |
• |
Autonoom vertrekkend vanuit deze kernwaarden met een eigen gezicht. Elke patiënt is ons persoonlijk een zorg in een holistische context. Dit betekent niet dat ik zomaar lever wat de patiënt verlangt. Een moeder geeft ook niet altijd wat het kind wil en vraagt. Wel geeft zij altijd zorg. En deze zorg staat in de context van het gehele gezin. |
• |
De richtlijnen van de beroepsgroep zijn in deze richtinggevend. |
• |
Ons beleid is erop gericht om deze kwaliteit in de praktijk te borgen en zo nodig steeds verder te verbeteren. Hierbij proberen
we steeds de algemeen geldende, cultuur en tijdsgewricht onafhankelijke existentiële dimensies in het oog te houden. |
• |
Een goede financiële voorwaarde creëren om deze kwalitatief hoogstaande zorg te leveren. |
• |
Mensen leren we hun problemen op te lossen door ze zelfstandigheid terug te geven. We willen mensen zelfstandig maken met behulp van de KiND-methode. |
• |
Respect voor leven en de natuur. |
• |
Goede werkplek voor de werknemers. Dat wil zeggen: marktconform inkomsten,
ergometrisch goede werkplek, veilige werkplek. Gemiddeld een lage werkdruk. |
• |
Een strategie vertelt hoe je die gewenste situatie in de praktijk gaat bereiken, hoe je dat gaat doen. |
• |
Onszelf blijvend te richten op de uitgangs- en doel-punten van de visie: Onafhankelijk ons werk doen waarvoor we zijn opgeleid
en waar ons hart ligt en wat de primaire organisatiedoel van de praktijk is: onze kennis ter beschikking stellen en zo te zorgen
voor mensen die een beroep op ons doen, onze patiënten. |
• |
Het aanbieden van huisartsgeneeskunde en apotheekvoorziening zoals minimaal +geformuleerd door de LHV-apotheekhoudende/NHG. |
• |
Dit laagdrempelig met een inloop en richttijd-afspraak-spreekuren met thuisvisites. |
• |
Wat zich vandaag aanbied wordt in principe vandaag afgehandeld. |
• |
De omstandigheden creëren waarin we optimaal zorg kunnen bieden. |
• |
Mean en lean: efficiënt en effectief. |
• |
We werken al in een kleine stand-alone organisaties op locatie met korte lijnen en zonder overhead. Dit geeft een unieke
dynamiek met menselijke maten. Je weet wie tegenover je zit. |
• |
Een open en veilige structuur bieden: zij maken geen fouten, wij zijn er alleen nog niet en we werken straf door tot we wel
ons doel bereikt hebben. Zo kunnen we werkelijk communiceren waarbij sociaal vaardig zijn authentiek is. We zijn werkelijk in staat onderscheid te maken tussen mensen die 'Ja zeggen' (vriend-lijk) en 'Ja doen' (vriend-schap). Je kunt jezelf zijn, in elke omstandigheid, zonder dat het energie kost. En de anderen vullen aan, ieder met zijn specifieke sterke kanten. Zo vormen we een team. |
• |
Onszelf regelmatig toetsen: Zijn we nog op koers? Onze blinde vlekken toetsen we met het kwaliteitssysteem van DEKRA en de SMARTi-toetsing: Zijn we Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend? |
• |
De werkdruk laag houden. Velen hebben een horloge, wij hebben en maken tijd. |
• |
Zelfbewust zijn. |
• |
Zelfvertrouwen te hebben. |
• |
Plezier in het werk en plezier buiten het werk. Evenwicht in werk en privé. |
• |
Vertrouwen ..... |
• |
Naast de apotheekhoudende huisartspraktijk gaan wij nog een aandachtsgebied aanbieden aan andere praktijken: gedragswetenschap,
hoe mensen tot keuzes en gedrag komen. Het toepassen van de op deze wetenschap gebaseerde zelf ontwikkelde en beproefde methode
(KiND-Do) betekent dat we op een uiterst efficiënte en effectieve manier de patiënten leren zelf het verschil te maken in elke
situatie. De patiënt leert een eenvoudige methode van oplossen. Meer informatie is te vinden op de website www.kindmethode.nl. Hiervoor is bij de regiotafel voor innovatie van de regio Zwolle, Vechtdal en Flevoland een project ingediend. Zij hebben ons project geaccepteerd. Dit jaar gaat dat uitgevoerd worden. De doelstelling is 100 patiënten te behandelen. De resultaten willen we publiceren. |
• |
Verder: Dit jaar gaan we onderzoeken of het mogelijk is om de handen in een te slaan door fusie van de huisartsenpraktijken te Creil en Nagele. De huisarts aldaar heeft aangegeven te willen stoppen. Door onze krachten te bundelen behouden we het goede en verbeteren we waar mogelijk door samenwerking en ondersteuning. Met de fusie verstevigen we de zorgketen in het buitengebied, kunnen we efficiënter onze werkprocessen vormgeven en borgen we onze kwaliteit en zorgcontinuïteit. Binnen onze organisatie geven wij de samenwerking verder vorm door onze ondersteunende diensten met elkaar te combineren. Dit geeft efficiëntie in de ondersteuning waardoor de artsen en het team zich kunnen concentreren op datgene waarvoor ze zijn opgeleid: zorg met hart en ziel. Beide praktijken blijven bestaan, voor onze patiënten verandert er weinig of niets. Zij blijven de persoonlijke zorg krijgen van de vertrouwde professional, thuis of op de eigen praktijk. We gaan op zoek naar personele invulling en de huisarts van Nagele, dr. Gadellaa wordt consultant-coach voor de artsen in Creil. Geleidelijk worden de huisartsen ingeleid in het zelfstandig voeren, in gemeenschap, van een apotheekhoudende praktijk. Aan alle medewerkers leren we KiND-Do. Mocht de fusie lukken dan gaan we onderzoeken of een nieuwe eigendomsstructuur met een nieuw te ontwerpen besturingsstructuur op basis van de triaspolitica-filosofie mogelijk is. Trias politica in de vorm van: Geneeskundigen (wetmakende macht) /financiën- accountant (controle macht)/uitvoerenden macht en de eigenaar: lange termijnvisie. Mocht dit bevallen dan wordt een verdere uitbreiding van de structuur door overname/samenwerking te zoeken met nog meer huisartsenpraktijken. Hierbij wordt een natuurlijke groeistrategie gevolgd. |
• |
Deze strategie blijven uitdragen, dit is onze marketing. Zo zien patiënten hoe wij in het leven staan, hoe wij werken en wat zij mogen verwachten als ze onze hulp vragen. |